8. децембар 2014.
За Доње Петровце, омалено село у румској општини, мало ко зна изван Срема, али надамо се да ће у ближој будућности, постати познато, баш захваљујући манифестацији „Басијана - Римски град“.
Звучи парадоксално , али је истина – у атару овог села вековима лежи, у светским размерама, непроцењиво археолошко благо – римски град Басијана. О томе се, осим у стручним круговима, такође мало зна. Ево прилике да се скине бар вео тајне једног давног времена на овим сремским просторима.
Дакле, у атару села Доњи Петровци, на месту званом Градина, налази се римски град Басијана. Сматра се да је назив Басијана келтског порекла и да су га Римљани прихватили од староседелаца. На простору Басијане у 1. веку нове ере налазило се мало место племена Скордиска, оно након 124. године, из војних и политичких разлога, добија статус муниципија (самоуправа). Антички извори наводе Басијану као напредан град на путу Сирмијум — Таурунум (Сремска Митровица — Земун). Басијана је великим делом уништена инвазијом Хуна, 454. године, и касније Гота, али није уништено сведочанство о значају овог града. Занимљиво је и то да Хиерокле у својим списима наводи Басијану као седиште епископије у 6. веку.
Прва истраживања овог локалитета потичу из 1882. године, када их је радио Археолошки музеј из Загреба. Истраживања је предводио др Шиме Љубић. Због кратког времена, дошло се до погрешног закључка да је овде реч о војном логору, а не о граду. Пола века касније, истраживања преузима Историјско друштво из Новог Сада, археолошка истраживања врше се 1935. године, под руководством др Миодрага Грбића. Том приликом откривене су три зграде од камена и опеке, са системом за загревање просторија (хипокауст), подним мозаицима, и канализационом мрежом. Током даљих истраживања откривено је много камених надгробних споменика, жртвеника, посуда, жижака, и више од 300 новчића.
Након ископавања урађени су авионски снимци Басијане. Ови снимци уврштени су у најуспешније у читавој Европи.
Након израде урбанистичког плана Басијане, на основу авионских снимака, дошло се до закључка да ово утврђење има изглед неправилног петоугла, димензија 550 са 350 метара, Градски бедем имао је угаоне и помоћне куле. У граду је био комплекс зграда стамбеног карактера, и део са радионицама, једна од њих је била и ткачка радионица за прераду вуне. Претпоставља се да је у Басијани била смештена коњичка јединица – „Крила Паноније“. Из града се до насеља, прилазило преко мостова, војни логор се налазио покрај села Добринци, три километра од Басијане, на локалитету Солнок.
Од те 1935. године, до данас, на Басијани, због недостатка финансијских средстава, није се радило ништа. Басијана доживљава тужну судбину – велики део епиграфских споменика архитектонске пластике, камена и опеке однешен је са овог локалитета и кориштен, како у Петровцима, тако и у околним селима. Неки подаци говоре да је средњовековни Купиник делом подигнут од тог материјала. Мада се званично налази под заштитом државе од 1947. године, Басијана је и данас, нажалост, полигон за многе „дивље археологе“.
Римски прстен из Руме представља случајан налаз са територије муниципијума Басијана. Реч је о женском накиту од бронзе, са латинским натписом који гласи Veni – Amica (дођи пријатељице). Стручњаци сматрају да је реч о вереничком накиту – сличне поруке могле су се само наћи на луксузној римској керамици, у стиховима, чак у „Песми над песмама“, али не и на накиту.
Прстен је пречника 1,9 центиметара, тежине два грама, састоји се од тракасте елипсасте алке са наглашеним раменима. Слова су правилно отиснута. Није лако одредити да ли је порука била љубавног или религиозног карактера. Међу римском аристократијом у периоду раног царства били су омиљени стихови песника љубавне поезије, посебно Овидија, и биле су љубавног и еротског карактера. Цар Август, који је владао у то време, био је мишљења да су подривале морал римског друштва. Неки извори тврде да је и сам Овидије био протеран из Рима због таквих стихова.
Било како било, прстен из Руме највероватније је био веренички, припадао је некој младој жени на територији Басијане. Прстен датира из 3. или 4. века, а значајан је у толико што његова порука до тада није позната међу натписима на накитима и то га чини јединственим.